W Parafii

Wpisany 16 grudnia 2018, 12:48
22
zbiorka-na-wozek-dla-norbertaZBIÓRKA NA AKTYWNY WÓZEK INWALIDZKI DLA CHOREGO NORBERTA MARZĄCEGO O POWROCIE DO SZKOŁY W niedzielę 23 grudnia po każdej Mszy św. odbędzie się zbiórka do puszek na pomoc dla 14-letniego ministranta naszej parafii, który przy wsparciu swoich Rodziców i...
Wpisany 15 grudnia 2018, 20:31
42
og-parafialne-1612-iii-niedz-adwentu1. Dziś o godz. 18,00 Msza św. i spotkanie formacyjne dla młodzieży przygotowującej się do Bierzmowania. 2. W przyszłą niedzielę organizujemy po Mszach św. zbiórkę ofiar na zakup aktywnego wózka rehabilitacyjnego dla naszego ministranta Norberta. 3....
Wpisany 15 października 2018, 11:05
273
pometek-prac-przy-renowacji-witrayRENOWACJA WITRAŻY NA PÓŁMETKU  PROSIMY O WSPARCIE DALSZYCH PRAC  Z radością informujemy, że m.in. dzięki ofiarności naszych Parafian oraz Przyjaciół udało się już wykonać prace związane z renowacją i zabezpieczeniem dwóch z czterech witraży w kaplicy...
Wpisany 19 października 2018, 16:27
478
zmiana-terminu-mszy-w-z-owitkoMSZA ŚW. Z MODLITWĄ O UZDROWIENIE POD PRZEWODNICTWEM O. JÓZEFA WITKO  Uwaga! Informujemy o zmianie terminu najbliższej Mszy Św. z modlitwą o uzdrowienie prowadzonej przez franciszkanina o. Józefa Witko OFM. Z przyczyn niezależnych - zamiast 12 XI 2018 -...

W Kościele

Wpisany 15 grudnia 2018, 22:57
6760
komentarze-do-niedzielnych-czyta-bractwa-sowa-boegoIII Niedziela Adwentu - 16.12.2018 r. Pierwsze czytanie: So 3, 14-17 Głośne, energiczne wezwanie proroka Sofoniasza do radowania się wprowadza nas w trzeci tydzień Adwentu. Adwent ze swojej natury jest radosnym oczekiwaniem na przyjście Pana. Jest...
Wpisany 08 grudnia 2018, 09:04
324
info-dot-i-komunii-w-2019INFORMACJE DLA RODZICÓW PIERWSZOKOMUNIJNYCH DZIECI AD 2019  Poniżej umieszczamy aktualizowane na bieżąco informacje dotyczące przygotowań do sakramentu I Komunii Św. AD 2019: Najbliższa Msza św. i spotkanie formacyjne odbędą się 9 grudnia o godz....
Wpisany 04 grudnia 2018, 10:41
366
informacje-dot-sakramentu-bierzmowaniaINFORMACJE DLA KANDYDATÓW DO SAKRAMENTU BIERZMOWANIA Poniżej umieszczamy aktualne informacje dla kandydatów do sakramentu bierzmowania: Następna Msza św. dla kandydatów i spotkanie formacyjne odbędzie się 16 grudnia o godzinie 18.00 Od tego roku w...
Wpisany 02 grudnia 2018, 02:09
1164
adwent-ad-2018ADWENT AD 2018 W niedzielę 2 grudnia rozpoczął się nowy rok liturgiczny w Kościele, a wraz z nim - Adwent (z łac. adventus - przyjście, przybycie). Jest to bogaty w symbolikę, czterotygodniowy okres przygotowania do nadejścia Pana rozumianego w trzech...
Wpisany 02 grudnia 2018, 01:18
796
wigilijne-akcje-pomocy-potrzebujcymPARAFIALNE AKCJE POMOCY POTRZEBUJĄCYM - WIGILIA AD 2018 Informujemy, że Parafialny Zespół Caritas kolejny już raz organizuje akcję "Drzewko Miłości" polegającą na zakupie drobnych prezentów dla dzieci z ubogich rodzin wg zapotrzebowań wypisanych na...

Na Świecie

Wpisany 31 października 2018, 00:56
104
kapitua-generalna-pasjonistow-w-rzymie47. KAPITUŁA GENERALNA PASJONISTÓW  W dniach 6 - 27 października 2018 w Rzymie odbyła się 47. Kapituła Generalna Zgromadzenia Męki Jezusa Chrystusa (pasjonistów). Tematem przewodnim Kapituły była: "Odnowa naszej misji: Wdzięczność, Proroctwo, Nadzieja",...
Wpisany 07 września 2018, 22:36
1979
wspomnienie-o-p-opiotrze-sobolu-cpŚP. OJCIEC PIOTR SOBÓL CP - WSPOMNIENIE O KAPŁANIE, KTÓRY Z MIŁOSIERDZIEM POCHYLAŁ SIĘ NAD BLIŹNIMI Poniżej zamieszczamy wspomnienie o śp. o. Piotrze i link do artykułu o Nim, jaki ukazał się w "Tygodniku Niedziela". W poniedziałek 11 września 2017...
Wpisany 02 września 2018, 08:57
454
wspomnienie-o-poromualdzie-dobrzyskimWSPOMNIENIE O ŚP. OJCU ROMUALDZIE DOBRZYŃSKIM CP Wspólnota Ojców Męki Jezus Chrystusa (pasjonistów), przeniknięta wiarą w zbawczą moc Krzyża Chrystusowego, powiadamia, że w niedzielę 12 sierpnia 2018 r. w naszym Domu Zakonnym w Łodzi zmarł o. Romuald...
Wpisany 20 stycznia 2018, 00:00
6369
pami-o-po-w-kowalczykuWSPOMNIENIE O ŚP. OJCU WOJCIECHU KOWALCZYKU CP Poniżej zamieszczamy wspomnienie o śp. o. Wojciechu i link do artykułu o Nim, jaki ukazał się w "Tygodniku Niedziela". W sobotę 23 stycznia 2016 roku w Szpitalu Zakonu Bonifratrów Św. Jana Bożego w Łodzi...

Najnowsze w dziale multimedia

Akt Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana

2. ROCZNICA AKTU PRZYJĘCIA 
JEZUSA CHRYSTUSA ZA KRÓLA I PANA
chrystusakrola

Dwa lata temu - w 2016 roku - w przededniu uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata, Pasterze Kościoła w Polsce wraz ze zgromadzonym ludem Bożym dokonali w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach Jubileuszowego Aktu Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana. Celem proklamacji aktu było świadome potwierdzenie wyboru Jezusa za Króla i Pana, poddanie się Jego Prawu, woli i władzy oraz wywyższenie Go we wszelkich wymiarach życia: osobistego, rodzinnego, zawodowego i społecznego. Chodziło o podjęcie dzieła intronizacji Jezusa, którego realizacja domaga się solidnej pracy nad sobą i pracy apostolskiej, aby królestwo Chrystusa urzeczywistniało się w nas i pośród nas.

To wydarzenie miało nie tylko charakter osobistego aktu wiary, ale też znaczenie ogólnonarodowe - o czym warto wspomnieć zwłaszcza w kontekście świętowanego kilka dni temu 100-lecia odzyskania Niepodległości. Polska jako jedyne państwo wybrało przed wiekami Maryję na swoją Królową. Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana może stać się równie doniosłym faktem w historii naszej Ojczyzny, co śluby króla Jana Kazimierza z 1656 roku. Dodatkowy aspekt stanowi to, że Akt ten w 2016 r. wpisał się w obchody 1050-lecia Chrztu Polski i w uroczyste zakończenie Nadzwyczajnego Jubileuszu Miłosierdzia w Kościele Powszechnym.

Dlatego w kolejną rocznicę proklamacji Aktu warto uświadomić sobie na nowo powagę i wielkość, a także treść złożonego wówczas ślubowania i wynikających zeń zobowiązań. Budząc w sobie wolę ich podjęcia w życiu, trzeba też prosić Pana Boga o wsparcie. 

Najważniejszym wydarzeniem obchodów 2. rocznicy proklamacji Jubileuszowego Aktu w naszej parafii będzie odmówienie przed Najświętszym Sakramentem w niedzielę 25 XI po Mszy św. o g. 10,00 Litanii i uroczystego Aktu poświęcenia rodzaju ludzkiego Najświętszemu Sercu Pana Jezusa. Niech będzie to dla nas dzień ponownego wywyższenia Jezusa w naszych sercach i rodzinach!

jezus krol 4

Poniżej zamieszczamy pełną treść Aktu Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana z zachętą do jego rozważania i indywidalnego odmówienia w rodzinach 25 XI:

Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana

Nieśmiertelny Królu Wieków, Panie Jezu Chryste, nasz Boże i Zbawicielu! W Roku Jubileuszowym 1050-lecia Chrztu Polski, w roku Nadzwyczajnego Jubileuszu Miłosierdzia, oto my, Polacy, stajemy przed Tobą [wraz ze swymi władzami duchownymi i świeckimi], by uznać Twoje Panowanie, poddać się Twemu Prawu, zawierzyć i poświęcić Tobie naszą Ojczyznę i cały Naród.

Wyznajemy wobec nieba i ziemi, że Twego królowania nam potrzeba. Wyznajemy, że Ty jeden masz do nas święte i nigdy nie wygasłe prawa. Dlatego z pokorą chyląc swe czoła przed Tobą, Królem Wszechświata, uznajemy Twe Panowanie nad Polską i całym naszym Narodem, żyjącym w Ojczyźnie i w świecie.

Pragnąc uwielbić majestat Twej potęgi i chwały, z wielką wiarą i miłością wołamy: Króluj nam Chryste!

-       W naszych sercach - Króluj nam Chryste!

-       W naszych rodzinach - Króluj nam Chryste!

-       W naszych parafiach - Króluj nam Chryste!

-       W naszych szkołach i uczelniach - Króluj nam Chryste!

-       W środkach społecznej komunikacji - Króluj nam Chryste!

-       W naszych urzędach, miejscach pracy, służby i odpoczynku - Króluj nam Chryste!

-       W naszych miastach i wioskach - Króluj nam Chryste!

-       W całym Narodzie i Państwie Polskim - Króluj nam Chryste!

Błogosławimy Cię i dziękujemy Ci Panie Jezu Chryste:

-       Za niezgłębioną Miłość Twojego Najświętszego Serca ­- Chryste nasz Królu, dziękujemy!

-      Za łaskę chrztu świętego i przymierze z naszym Narodem zawarte przed wiekami - Chryste nasz Królu, dziękujemy!

-       Za macierzyńską i królewską obecność Maryi w naszych dziejach - Chryste nasz Królu, dziękujemy!

-       Za Twoje wielkie Miłosierdzie okazywane nam stale - Chryste nasz Królu, dziękujemy!

-       Za Twą wierność mimo naszych zdrad i słabości - Chryste nasz Królu, dziękujemy!

Świadomi naszych win i zniewag zadanych Twemu Sercu przepraszamy za wszelkie nasze grzechy, a zwłaszcza za odwracanie się od wiary świętej, za brak miłości względem Ciebie i bliźnich. Przepraszamy Cię za narodowe grzechy społeczne, za wszelkie wady, nałogi i zniewolenia. Wyrzekamy się złego ducha i wszystkich jego spraw.

Pokornie poddajemy się Twemu Panowaniu i Twemu Prawu. Zobowiązujemy się porządkować całe nasze życie osobiste, rodzinne i narodowe według Twego prawa:

-       Przyrzekamy bronić Twej świętej czci, głosić Twą królewską chwałę -  Chryste nasz Królu, przyrzekamy!

-       Przyrzekamy pełnić Twoją wolę i strzec prawości naszych sumień -  Chryste nasz Królu, przyrzekamy!

-       Przyrzekamy troszczyć się o świętość naszych rodzin i chrześcijańskie wychowanie dzieci - Chryste nasz Królu, przyrzekamy!

-       Przyrzekamy budować Twoje królestwo i bronić go w naszym narodzie - Chryste nasz Królu, przyrzekamy!

-       Przyrzekamy czynnie angażować się w życie Kościoła i strzec jego praw - Chryste nasz Królu, przyrzekamy!

Jedyny Władco państw, narodów i całego stworzenia, Królu królów i Panie panujących! Zawierzamy Ci Państwo Polskie i rządzących Polską. Spraw, aby wszystkie podmioty władzy sprawowały rządy sprawiedliwie i stanowiły prawa zgodne z Prawami Twoimi.

Chryste Królu, z ufnością zawierzamy Twemu Miłosierdziu wszystko, co Polskę stanowi, a zwłaszcza tych członków Narodu, którzy nie podążają Twymi drogami. Obdarz ich swą łaską, oświeć mocą Ducha Świętego i wszystkich nas doprowadź do wiecznej jedności z Ojcem.

W imię miłości bratniej zawierzamy Tobie wszystkie narody świata, a zwłaszcza te, które stały się sprawcami naszego polskiego krzyża. Spraw, by rozpoznały w Tobie swego prawowitego Pana i Króla i wykorzystały czas dany im przez Ojca na dobrowolne poddanie się Twojemu panowaniu.

Panie Jezu Chryste, Królu naszych serc, racz uczynić serca nasze na wzór Najświętszego Serca Twego.

Niech Twój Święty Duch zstąpi i odnowi oblicze ziemi, tej ziemi. Niech wspiera nas w realizacji zobowiązań płynących z tego narodowego aktu, chroni od zła i dokonuje naszego uświęcenia.

W Niepokalanym Sercu Maryi składamy nasze postanowienia i zobowiązania. Matczynej opiece Królowej Polski i wstawiennictwu świętych Patronów naszej Ojczyzny wszyscy się powierzamy.

Króluj nam Chryste! Króluj w naszej Ojczyźnie, króluj w każdym narodzie - na większą chwałę Przenajświętszej Trójcy i dla zbawienia ludzi. Spraw, aby naszą Ojczyznę i świat cały objęło Twe Królestwo: królestwo prawdy i życia, królestwo świętości i łaski, królestwo sprawiedliwości, miłości i pokoju.

*  *  *

Oto Polska w 1050. rocznicę swego Chrztu
uroczyście uznała królowanie Jezusa Chrystusa.

Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu, jak była na początku, teraz i zawsze, i na wieki wieków. Amen.

*****************************************************************

Komentarz do Jubileuszowego Aktu Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana

jezus krol 2

Poniżej zamieszczamy z kolei tekst bardzo interesującego komentarza wyjaśniającego historię, istotę i znaczenie Aktu Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana:

Wprowadzenie

Myśl o potrzebie aktu intronizacyjnego została zapoczątkowana w związku z wszczęciem w archidiecezji krakowskiej w 1996 roku procesu beatyfikacyjnego Sługi Bożej Rozalii Celakówny, krakowskiej pielęgniarki i mistyczki, zmarłej w czasie II wojny światowej. Wówczas światło dzienne ujrzały jej zapiski i można było poznać treść udzielonych jej objawień prywatnych, w których Jezus domaga się m.in. aktu intronizacyjnego od narodu polskiego. Świadczy o tym choćby ten zapis: "Jest ratunek dla Polski: jeżeli mnie uzna za swego Króla i Pana w zupełności przez intronizację, nie tylko w poszczególnych częściach kraju, ale w całym państwie z rządem na czele. To uznanie ma być potwierdzone porzuceniem grzechów i całkowitym zwrotem do Boga".

Wieść o tego typu żądaniach Jezusa w objawieniach danych Celakównie szybko się rozniosła. Pojawiło się wiele inicjatyw oddolnych, których celem było doprowadzenie do aktu intronizacyjnego. Konferencja Episkopatu Polski powołała w 2004 roku Zespół ds. Społecznych Aspektów Intronizacji Chrystusa Króla. Od początku było wielu ludzi dobrej woli, autentycznie zaangażowanych w dzieło intronizacji Jezusa, zawierzających realizację swoich dążeń i oczekiwań Boskiej Opatrzności i wspierających pasterzy Kościoła w Polsce wytrwałą i cierpliwą modlitwą na rzecz należytego rozeznania sprawy. Okazało się również, że analogiczna myśl o konieczności uznania Chrystusa swoim Panem i Zbawicielem stanowi centralny rys duchowości i formacji wielu wspólnot i stowarzyszeń w Polsce, zwłaszcza środowiska oazowego i charyzmatycznego; jest też u podstaw spotkań młodzieży w Lednicy.

Ta niezwykła zbieżność myśli rzeszy wiernych, inspirowana nie tylko prywatnymi objawieniami, ale mająca wyraźne podstawy biblijne i szerokie rozwinięcie w nauczaniu Kościoła, szczególnie w encyklice "Quas Primas" Piusa XI, nie mogła być lekceważona, ani odkładana na bok. Pasterze Kościoła dostrzegli w niej bardzo konkretny oddźwięk zmysłu wiary ludu Bożego. W 2013 roku biskupi powołali do istnienia Zespół ds. Ruchów Intronizacyjnych. Owocem dialogu i współpracy Zespołu z przedstawicielami różnych ruchów intronizacyjnych jest zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu Polski Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana.

Teologiczne uzasadnienie Aktu

jezus krol 1

Przyjęcie panowania Jezusa, uznanie Go swym Panem, ma znaczenie zbawcze. Jest pragnieniem serc Polaków rozumiejących, że od największych zagrożeń doczesnych nieskończenie groźniejsza jest utrata zbawienia. Współcześnie zagraża ona coraz większej liczbie ludzi na skutek odrzucenia prawdy - na skutek odrzucenia Chrystusa, który jest Prawdą i na skutek odrzucenia Jego prawa miłości. Stąd pragnienie, aby powszechnej w świecie detronizacji Chrystusa Polska przeciwstawiła Jego intronizację.

Przyjęcie panowania Jezusa Chrystusa ma być z założenia aktem wiary narodu. Celem tego aktu nie jest zapewnienie doczesnej władzy czy dostatku, ale poddanie osobistego, rodzinnego i narodowego życia Chrystusowi i życie według praw Bożych. Akt ten powinien wpłynąć na rzeczywistość doczesną, ale nie może stanowić nadużycia Najświętszego Imienia Jezusa do osiągania celów doczesnych. Jest wyrazem posłuszeństwa Bogu, czyli odpowiedzią człowieczej miłości na Miłość Bożą, jest też aktem sprawiedliwości, czyli oddaniem Bogu tego, co Jemu należne.

Pierwsze w Dziejach Apostolskich wezwanie do uznania w Jezusie Pana i Mesjasza zostało wypowiedziane przez św. Piotra w dniu Zesłania Ducha Świętego: "Tego Jezusa, którego wyście ukrzyżowali, uczynił Bóg i Panem, i Mesjaszem [czyli Królem]" (Dz 2, 36). To znaczy, że od Ojca ma Jezus wszelką władzę na niebie i na ziemi, i wskutek tego jest "Królem narodów godnym czci" (Hymn Eucharystyczny św. Tomasza z Akwinu). Stało się tak, jak zapowiadał prorok Daniel: "Powierzono Mu panowanie, chwałę i władzę królewską, a służyły Mu wszystkie narody, ludy i języki. Panowanie Jego jest wiecznym panowaniem, które nie przeminie, a Jego królestwo nie ulegnie zagładzie" (Dn 7, 13-14).

Dlatego publiczne i uroczyste przyjęcie panowania Jezusa, nie może Mu dodać władzy, którą posiada sam z siebie jako Bóg i Zbawiciel. Jego władza jest niezależna od jakiegokolwiek stworzenia. Naszym zadaniem jest uznać w wierze, że Jezus jest zapowiadanym przez proroków Namaszczonym potomkiem Dawida (Królem-Mesjaszem), a równocześnie Panem (w greckim tłumaczeniu Ksiąg Starego Testamentu tytułem Kyrios oddawano imię Jahwe). W Dziejach Apostolskich głosiciele Ewangelii, idąc do pogan nie znających zapowiedzi dotyczących Mesjasza, wzywają do uznania w wierze, że Jezus jest Panem, zapewniając, że w ten sposób będą zbawieni. Tak właśnie czyni Paweł i Sylas w Filippi, gdy zwracają się do strażnika więzienia: "Uwierz w Pana Jezusa a zbawisz siebie i swój dom" (Dz 16, 31).

Ten akt wiary i uznania Jezusa za Zbawiciela i Pana (Grecy) lub Króla, czy Władcy (Żydzi) jest sprawczy, gdyż umożliwia zbawienie człowieka. Tak pisze o tym Apostoł Paweł w Liście do Rzymian (10, 9-10): "Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem, i w sercu swoim uwierzysz, że Bóg Go wskrzesił z martwych - osiągniesz zbawienie. Bo sercem przyjęta wiara prowadzi do usprawiedliwienia, a wyznawanie jej ustami - do zbawienia.

Z tekstu wynika, że najbardziej proste wyznanie panowania Jezusa wystarcza do osiągnięcia zbawienia, bo wyraża ono wiarę, że Jezus z Nazaretu jest zapowiadanym przez proroków Mesjaszem. Stąd do istoty aktu przyjęcia Jezusa za Króla i Pana należy wyznanie z wiarą Jego panowania.

Oznacza to zadanie, które tak określa papież Pius XI w zakończeniu encykliki "Quas primas" z 1925 roku: "Trzeba więc, aby Chrystus panował w umyśle człowieka, którego obowiązkiem jest z zupełnym poddaniem się woli Bożej przyjąć objawione prawdy i wierzyć silnie i stale w naukę Chrystusa; niech Chrystus króluje w woli, która powinna słuchać praw i przykazań Bożych; niech panuje w sercu, które, wzgardziwszy pożądliwościami, ma Boga nade wszystko miłować i do Niego jedynie należeć; niech króluje w ciele i członkach jego, które jako narzędzia, lub - że słów św. Pawła Apostoła użyjemy (Rz 6, 13): jako 'zbroja sprawiedliwości Boga', mają przyczynić się do wewnętrznego uświęcenia dusz".

Tak określone zadanie: "trzeba, by Chrystus panował", domaga się najpierw uznania Chrystusa za swego i naszego Króla, uznania Jego panowania nad nami, czyli dobrowolnego poddania się Prawu Bożemu, Jego władzy, okazania Mu posłuszeństwa, celem uporządkowania, ułożenia życia osobistego i społecznego po Bożemu.

Dlatego ciągle jakże aktualne są słowa św. Jana Pawła II z homilii inaugurującej jego pontyfikat: "Nie lękajcie się. Otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi! Dla Jego zbawczej władzy otwórzcie granice państw, systemów ekonomicznych, systemów politycznych oraz kierunków cywilizacyjnych. Nie lękajcie się!".

Prezentacja treści Jubileuszowego Aktu

jezus krol 5

Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana podejmuje biblijną formułę przymierza Boga z narodem i wpisuje się w tradycję podobnych aktów, które miały miejsce w dziejach Polski i Kościoła. Można też powiedzieć, że niejako podejmuje zobowiązanie zawarte w Jasnogórskich Ślubach Narodu Polskiego: "Zobowiązujemy się uczynić wszystko, ażeby Polska była rzeczywistym królestwem Maryi i jej Syna".

Tytuł Aktu ma formułę otwartą i powszechnie zrozumiałą. Nie zawiera słowa "intronizacja", które nie dla wszystkich jest zrozumiałe, choćby dlatego, że w odniesieniu do Jezusa możemy mówić jedynie o uznaniu, a nie o ustanowieniu go królem. Stąd przyjęto formułę szeroką i scalającą pragnienia i postulaty wielu środowisk ? akt przyjęcia Jezusa za Króla i Pana.

Słowo "Jubileuszowy" dodane na początku wskazuje na szczególny moment dziejowy, w jakim dokonujmy tego narodowego Aktu. Jest nim Nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia ogłoszony przez papieża Franciszka oraz Jubileusz 1050. rocznicy Chrztu Polski.

W akcie można dostrzec formę odnowienia przymierza chrzcielnego narodu. Niewątpliwie jest też formą zawierzenia całego narodu Bożemu Miłosierdziu. Zostanie dokonany w tym miejscu, w którym podczas Światowych Dni Młodzieży papież Franciszek spotka się z młodym Kościołem całego świata, aby przypomnieć mu przesłanie Ewangelii o Bożym Miłosierdziu.

Akapit pierwszy jest wprowadzeniem do całego Aktu. Otwiera go uroczyste wezwanie skierowane do Jezusa Króla: Nieśmiertelny Królu Wieków... Następnie przewiduje się wskazanie reprezentantów władzy kościelnej i świeckiej, którzy wezmą udział w dokonaniu Aktu.

W ostatniej części akapitu zawarte są istotne elementy składowe Aktu: uznanie panowania Chrystusa, poddanie się Jego prawu, zawierzenie i poświęcenie Chrystusowi Królowi Ojczyzny i całego Narodu.

Akapity drugi i trzeci stanowią zasadniczą część uznania i przyjęcia królewskiej władzy Jezusa nad Polską. Wszyscy uczestnicy mają możliwość włączenia się w nią aklamacją Króluj nam, Chryste i wyrażenia publicznie swej woli, by Jezus panował w naszej Ojczyźnie.

Kolejny akapit wyraża hołd wdzięczności Chrystusowi za Jego niezgłębioną miłość i wszystkie łaski. Wszyscy uczestnicy mają możliwość wyrażenia wdzięczności za nie w formie aklamacji Chryste nasz Królu, dziękujemy!

Dalej Akt przechodzi w formę przebłagalnej modlitwy, której treścią jest wyrażenie skruchy z powodu grzechów osobistych i społecznych. Jako taki zakłada osobisty i narodowy rachunek sumienia, który jest niezbędnym początkiem każdego nawrócenia. Do aktu skruchy dołączone zostało wyrzeczenie się złego ducha i jego spraw, nawiązujące do rytuału chrztu świętego - szczególnie aktualne w 1050. rocznicę Chrztu Polski. Znaczenie tego wyrzeczenia nie jest tylko symboliczne: odrzucenie uzurpatora jest koniecznym warunkiem przyjęcia prawowitego Króla.

W następnym akapicie w pięciu symbolicznych przyrzeczeniach Akt zawiera zobowiązanie podporządkowania prawu Bożemu całego życia osobistego, rodzinnego i narodowego. Uczestnicy mogą się włączyć w deklarowane treści poprzez uroczystą aklamację Chryste nasz Królu, przyrzekamy!

W kolejnych trzech akapitach akt przechodzi w formę zawierzenia Chrystusowi: Państwa Polskiego i jego władz, całego narodu, a szczególnie tych, którzy nie podążają drogami Bożymi oraz wszystkich narodów świata w imię miłości bratniej. Kończy się prośbą o łaskę rozpoznania w Chrystusie prawowitego Pana i Króla dla wszystkich, którzy jeszcze tego nie dokonali.

Dwa kolejne zapisy mają charakter inwokacji - do Najświętszego Serca Jezusowego i do Ducha Świętego. W pierwszej inwokacji zawarta jest prośba o upodobnienie serc ludzkich do Serca Jezusowego; druga jest prośbą skierowaną do Ducha Świętego o wsparcie w realizacji zobowiązań płynących z Aktu i nawiązuje do modlitwy św. Jana Pawła II z Placu Zwycięstwa w Warszawie.

Postanowienia i zobowiązania zawarte w Akcie składane są w Niepokalanym Sercu Maryi Królowej Polski i powierzane wstawiennictwu świętych Patronów Ojczyzny.

Ostatni akapit jest inwokacją do Chrystusa Króla i stanowi podsumowanie treści całego Aktu. Zamykają go słowa prefacji z uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata.

Akt kończy się stwierdzeniem faktu uznania przez Polskę królowania Jezusa Chrystusa oraz uwielbieniem Trójcy Świętej.

Epilog

jezus krol 7

Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana nie jest zwieńczeniem, lecz początkiem dzieła intronizacji Jezusa Chrystusa w Polsce i w narodzie polskim. Przed nami wielkie i ważne zadanie.

Jego realizacja zakłada szerokie otwarcie drzwi Jezusowi, oddanie Mu swego życia, przyjęcie tego, co nam oferuje i dzielenie się Nim z innymi. Chodzi o umiłowanie Jezusa do końca, zawierzenie Mu naszych rodzin, podejmowanie posługi miłości miłosiernej oraz realizację Ewangelii we wszelkich wymiarach życia, nie wykluczając jego aspektu ekonomicznego, społecznego i politycznego.

Aby tak ważne dzieło intronizacji Jezusa w narodzie Polskim mogło zostać zrealizowane, trzeba z pewnością zadbać o większe otwarcie na nie społeczności Kościoła w Polsce, a to wymaga solidnej prezentacji dzieła. Byłoby dobrze opracować program mający na celu włączenie w realizację dzieła istniejące wspólnoty intronizacyjne, Wspólnoty dla Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa, ruch oazowy i charyzmatyczny oraz inne, które stawiają sobie za cel uznać Jezusa Panem i Zbawicielem. W programie tym z pewnością trzeba określić zasadnicze treści formacyjne i zasady współpracy podmiotów realizujących dzieło, zawsze w duchu posłuszeństwa tym, których Jezus ustanowił pasterzami. Przedmiotem szczególnej troski powinno być otwarcie wiernych świeckich na zaangażowanie społeczno-polityczne, stąd należałoby zadbać o ich solidną formację z zakresu katolickiej nauki społecznej.

Od Maryi, naszej Pani i Królowej, trzeba się uczyć spoglądania na wszystkie wymiary życia oczyma wiary, szukając światła w prawdzie objawionej. Nie wolno przy tym zagubić świadomości, że w realizacji tego wszystkiego potrzeba Bożego wsparcia. Dlatego ważne jest powierzanie Duchowi Świętemu całego dzieła i poszczególnych przedsięwzięć. Potrzeba wiele modlitwy i ofiary w dziele odnowy oblicza Kościoła i naszej Ojczyzny.

*****************************************************************

Poprawiony (wtorek, 20 listopada 2018 00:14)

 

dodawanie komentarzy zablokowane.